Některé lodě si zaslouží být umístěny za sklem a v pěkném rámu. Kolem historické lodi MS Finnmarken vyrostla jedna z nejzajímavějších norských budov roku 2020. MS Finnmarken stojí hrdě jako pomník norské pobřežní historie v centru města Stokmarknes. Loď získala díky novému Hurtigruten Museum svou vlastní ikonickou budovu.

Postavit loď do láhve je umění. Stejné, jako stavět budovy kolem velkých lodí. Muzeum, ve kterém sídlí stará polární loď Fram z roku 1936, je turistickým cílem v srdci fjordu v Oslo. Ve Stockholmu se nachází muzeum Vasa postavené kolem válečné lodi z roku 1628. Nyní se Stokmarknes v okrese Vesterålen (severně od Lofot) může také pyšnit senzační architektonickou budovou postavenou kolem staré lodi.
Plavidlo MS Finnmarken bylo uvedeno do provozu v roce 1956 – téhož roku, kdy Elvis Presley debutoval na amerických hitparádách s „Heartbreak Hotel“, na trh byl uveden sýr Jarlsberg a z továrny v Lunde v Telemarku vyjel první vůz Troll. Hurtigruten („expresní trasa“), je norská veřejná pobřežní trasa přepravující cestující a náklad. MS Finnmarken byla v provozu podél norského pobřeží za každého počasí až do prosince 1993. Následující podzim byla věnována muzeu Hurtigruten ve Stokmarknes.

Práce proti gravitaci
Muzeum navrhl ateliér LINK Arkitektur. Kolem lodi dlouhé 81,2 metru stojí obrovský stánek, možná nejpřitažlivější budova postavená v nejsevernější části Norska od doby, kdy byla v roce 1965 dokončena arktická katedrála v Tromsdalenu.
Náročné práce na hydroizolaci střechy budovy a fasád zvládli montéři Protanu z pobočky v Bodø.
„Největší výzvou byly práce na štítových stěnách a fasádách v částech budovy, které čelí přídi a zádi lodi,“ vysvětluje vedoucí projektu Kent Ove Nilsen z Protanu. Hydroizolační práce museli montéři provádět nezvykle v horizontální poloze. „V praxi proti nám působila gravitace všemi směry. Kromě toho bylo téměř nemožné postavit lešení kvůli konstrukci fasády, takže jsme museli provést práce z výtahu,“ vysvětluje Nilsen.

Zastřešení do každého počasí
Protan má mnoho zkušeností a odborných znalostí, které se v takovém projektu projeví. Technicky náročné úkoly a detaily byly řešeny během všech ročních období, navíc s pandemií v zádech. Muzeum by mělo být veřejnosti otevřeno od června letošního roku.
Je takříkajíc v povaze věcí, že budova muzea musí odolat severskému rázu počasí a silným větrům. Stejně jako čelily na trase Hurtigruten lodě po celá desetiletí podél pobřeží mořským proudům a severním větrům, vydrží nová budova muzea občas drsné polární klima.
Ve Stokmarknes nejsou hurikány zcela neobvyklým jevem, takže kladou zvláštní požadavky na kotvení fólie ke konstrukci střechy. Pro tento projekt bylo použito přibližně 32 000 kotevních prvků. Pro srovnání – běžná budova podobné velikosti a s plochou střechou by potřebovala asi 20 000 kotevních prvků.
Odolná fólie Protan SE 1,6 mm
Na střeše a fasádách muzea byla použita bílá lakovaná fólie Protan CoolRoof SE 1,6 mm. Celková výměra činí více než 4 500 m2. „Celý projekt byl kvůli technické náročnosti i klimatickým podmínkám, které tady na severu panují, docela náročný. Ale byla to pro nás samozřejmě také zábava. Povedlo se nám něco, na co můžeme být právem hrdí,“ říká projektový manažer Protanu Kent Ove Nilsen.